15 april Dag van de Financiële Verhoudingen - Herstel het evenwicht in de bestuurlijk-financiële verhoudingen
Activiteitendata
- -
- Online
Aanmelden kan via deze aanmeldpagina

Tijdens deze vierde Dag van de Financiële Verhoudingen staat het recent uitgebrachte advies 'Rust-Reinheid-Regelmaat. Evenwicht in de bestuurlijk-financiële verhoudingen' centraal. Wat moet er de komende kabinetsperiode worden geregeld om de balans in bestuurlijk-financiële verhoudingen weer te herstellen? Verschillende sprekers geven op die vraag hun visie vanuit rijksperspectief, wetenschappelijk perspectief en vanuit de gemeentelijke praktijk.
Programma
15.00 - 15.05 | Opening door dagvoorzitter Lene Grooten (Bureau &Maes) |
15.05 – 15.10 | Welkomstwoord door ROB-voorzitter Han Polman |
15.10 – 15.20 | Toelichting op het advies door ROB-raadsleden Peter Wilms en Peter Verheij |
15.20 – 15.35 |
Financiële verhoudingen uit wetenschappelijk perspectief Wat leren de wetenschappelijke inzichten over de werking van de financiële verhoudingen? Door: Maarten Allers, hoogleraar economie van decentrale overheden |
15.35 - 15.50 |
Financiële-verhoudingen als één overheid Hoe kan de bekostiging van meerjarige opgaven waarbij meerdere overheidslagen betrokken zijn het beste worden vormgegeven? Dubbelinterview met Pieter Hilhorst, algemeen directeur IPO en Bernard ter Haar, voorzitter studiegroep Interbestuurlijke en Financiële Verhoudingen |
15.50- 16.05 |
Financiële verhoudingen vanuit de gemeentelijke praktijk Welke keuzes kunnen er (nog) lokaal gemaakt worden? Door: Liesbeth Grijsen, wethouder van gemeente Deventer |
16.10 -16.30 |
Slotakkoord Wat zijn de drie kernboodschappen voor het komende kabinet? Vraaggesprek met Han Polman, voorzitter ROB en Chris Kuijpers, vertegenwoordiger van het ministerie van Binnenlandse Zaken |
Aanmelden
Doe mee aan het debat over het opschonen van verhoudingen, het borgen van spelregels en het innoveren van instrumenten! Meld u aan via deze aanmeldpagina.
Disbalans

Het piept en kraakt in de financiën van het decentraal bestuur en vooral bij gemeenten. Maar het is niet alleen een kwestie van ‘meer geld’. De werkelijke oorzaak ligt in een disbalans tussen: taken, organisatie, bevoegdheden en bekostiging. Door deze disbalans is er te weinig ruimte voor decentrale overheden om zelf beleidskeuzes te maken en wordt hun slagkracht beperkt.
Opschonen, borgen, innoveren

Een krachtig decentraal bestuur vervult een wezenlijke waarde binnen een democratisch geordend openbaar bestuur. De Raad wil daarom het debat voeren over het opschonen van verhoudingen, het borgen van spelregels en het innoveren van instrumenten.